23 tips om je bekkenbodem in TOP conditie te krijgen!

Wordt 2023 jouw jaar? Ik geef je graag 23 Tips om je bekkenbodem in een TOP conditie te krijgen!

Het begin van een nieuw jaar is altijd een mooi moment om te kijken wat je wilt bereiken het komende jaar.

Ook ik doe dat elk jaar.

Op fysiek en sportief gebied ga ik door met de ingeslagen weg. Elke dag mediteer ik en doe ik thuis oefeningen. Ik loop twee keer per week hard. En daarnaast wandel ik regelmatig een flink stuk.

Thuis geniet ik van mijn kinderen die zich mooi aan het ontwikkelen zijn. Mijn dochter zit in 2 VWO, en hoewel ze al dat huiswerk maar niks vindt, staat ze er toch goed voor.
Mijn zoon zit alweer in 4 gymnasium, en dat gaat hem gemakkelijk af. Voor beide is er tijd om zich te ontwikkelen op het podium met zingen en musicals. We gaan ook regelmatig naar het theater en kunnen ook vaak genieten als zij op het podium staan.

Jouwbekkentherapeut gaat zijn groei doorzetten, en wordt vanaf dit jaar zelfs deelsvergoed door Menzis (vanuit de aanvullende verzekering)! Ik ben in gesprek met meerdere zorgverzekeraars, en als er een de stap heeft gezet volgen er vast meer… Dus wordt vervolgd.

En dan nu mijn allergrootste plan voor 2023: (Ik stel dat dus al 8 jaar uit, maar wordt er wekelijks over gemaild, en laatst zelfs een huisarts die er naar vroeg)
In 2023, voor de zomer, is de bekkentherapie voor MANNEN klaar!

Waarom ik het al zolang uitstel? Geen idee. Er hebben al genoeg mannen meegedaan met de ‘gewone bekkentherapie’. Maar het is fijner als ik een programma heb waarin ik ook gewoon de mannenbekkenbodem kan laten zien. En net wat specifiekere tips en adviezen ga geven.

En dit jaar gaat het er dus echt van komen. Want als ik zeg dat ik iets doe, dan doe ik het ook.
Daarom ‘slinger’ ik het nu maar alvast de wereld in, dan kan geen enkel excuus mezelf ervan weerhouden dat het voor de zomer KLAAR is. ( 🙂 )

 

Wat zijn jouw doelen en plannen?

Met betrekking tot de bekkenbodem help ik je daar graag bij.
Daarom zet ik 23 tips voor je op een rijtje om jouw bekkenbodem in TOP conditie te krijgen.

23 Tips om je bekkenbodem in conditie te krijgen:

  1. Begin! Ga aan de slag, stel jezelf een doel. Wat wil je weer kunnen?
  2. Leer je bekkenbodemspieren voelen. In de vierde gratis video hebben we er een start mee, in de bekkenbodemtherapie gaan we er uitgebreid mee verder. Om je bekkenbodemspieren te kunnen trainen moet je ze eerst kunnen voelen!
  3. Verbeter je houding. Met een slappe houding heb je een slappe bekkenbodem, met een actieve houding heb je een actieve bekkenbodem! Uiteraard gaan we in de online bekkentherapie met je houding aan de slag.
  4. Krijg controle over je ademhaling. Je bekkenbodem en middenrif werken samen. Als je ontspannen ademt, is je bekkenbodem ook ontspannen (let op: dit betekent een gezonde basisspanning!).
  5. Beweeg! Door te bewegen stimuleer je de doorbloeding in je gehele lichaam, je wordt er fitter en sterker van.
  6. Zorg voor een gezond gewicht. Als je overgewicht hebt, geeft dat gewicht ook meer druk op je bekkenbodem.
  7. Zorg voor een gezond plasgedrag. Voor de een is dit vaker plassen en voor de ander is dit juist proberen op te houden en minder vaak plassen. Uiteraard leer ik je meer daarover de online bekkenbodemtherapie.
  8. Zorg voor een juiste ontlastingshouding. Zorg vooral dat je ontspant. Ontlasten is loslaten. 
  9. Neem voldoende tijd op het toiletDus niet persen, maar de technieken gebruiken die ik uitleg in de gratis video’s, en je leer in de online bekkenbodemtherapie.
  10. Eet gezond. Eet voldoende groente en fruit. Laat suiker en vette happen staan. Dit zorgt voor een betere darmwerking en daarmee een gemakkelijkere stoelgang.
  11. Zoek hulp. Dat kan bij mij. Maar zijn je problemen groter dan waarmee ik je kan helpen, zoek dan hulp. Ga naar je huisarts, die kan je doorverwijzen naar de juiste persoon.
  12. Zoek hulp. Vind je het lastig om over je problemen te praten, stuur me dan een mail. Dan kan ik met je meedenken waarmee je geholpen kunt worden.
  13. Praat over je probleem met de vrouwen om je heen. Urineverlies, vaak moeten plassen, ontlastingsverlies, verzakkingsklachten, een gespannen bekkenbodem zijn nog zo’n taboe, maar tegelijkertijd zijn er zo ontzettend veel vrouwen die er last van hebben. Door erover te praten help je mee om het taboe te doorbreken. Het kan niet alleen jou, maar ook je vriendin, zus, buurvrouw helpen om hulp te zoeken. Attendeer ze op jouwbekkentherapeut.nl
  14. Train je bekkenbodemspieren. Volg de online bekkentherapie en krijg in zeven stappen je blaas weer onder controle.
  15. Ontspan je bekkenbodemspieren. Veel vrouwen moeten juist op hun ontspanning letten om een gezonde bekkenbodemspanning te krijgen. Gelukkig kun je daar nu ook een online programma bij mij voor volgen.
  16. Zorg dat je ontspannen zit. Let op dat je benen en buik ontspannen zijn.
  17. Sta ontspannen. Let op dat je billen, benen en buik ontspannen zijn.
  18. Denk aan wat bekkenbodemtherapie je kan opleveren. Stel je toch eens voor dat je weer gewoon kunt…
  19. Neem een goede plashouding aan. Neem de tijd op het toilet en ga altijd ontspannen rechtop zitten. Plas goed uit en neem daar de tijd voor. Dan leeg je je blaas goed en hoef je niet zo snel weer naar het toilet.
  20. Krijg vertrouwen in jezelf, je lichaam en je bekkenbodem. Steeds weer merk ik bij mijn cliënten dat vertrouwen echt het sleutelwoord is. Zodra je controle krijgt over je bekkenbodem kun je het stemmetje in je hoofd gaan stoppen. Je kunt dan weer het vertrouwen krijgen dat je bijvoorbeeld steeds wat langer kunt wandelen zonder aandrang om te moeten plassen. Hoe fijn is dat! Dat begint met weer vertrouwen krijgen in je lichaam en je bekkenbodem. Ik help je daar graag bij.
  21. Bekkenbodemoefeningen vergen concentratie. Dus niet even snel tussendoor je oefeningen doen, maar geconcentreerd met je aandacht erbij. Liever dus 5x heel geconcentreerd oefenen, dan 10x even snel.
  22. Span op een juiste manier je bekkenbodemspieren aan. Niet je buik, billen of benen. Maar echt je bekkenbodemspieren.
  23. Ik kan nog vele tips opnoemen maar de belangrijkste is tip 1. Begin!
    Werk aan je klachten, krijg weer het vertrouwen terug in je lichaam en je bekkenbodem zodat je weer kunt doen wat je wilt doen.

Welke tip is voor jou de meest waardevolle? Waar ga jij mee beginnen? Of heb je nog andere tips?
En heb je ook een doel voor dit jaar? Deel het met me hieronder in het commentaarveld.
Door je doel te delen zet je een belofte, die nog krachtiger is als je hem deelt.

5 antwoorden
  1. Freja
    Freja zegt:

    Ik ben 73 jaar. Mijn uroloog heeft mij verteld dat het geen zin heeft je bekkenbodemspieren te oefenen omdat ze op deze leeftijd te slap zijn.
    Dat ik daar graag de mening van yildiz wil weten

    Beantwoorden
    • Yildiz van der zijden
      Yildiz van der zijden zegt:

      Beste Freja,

      Dan mag doe uroloog zich heel hard gaan schamen!
      Op elke leeftijd kun je je spieren trainen.
      Er doen dames van in de 90 jaar mee met mij programma.
      Het wordt niet meer zo sterk als dat je 20 was, maar je kunt altijd verbetering krijgen.

      Groet, Yildiz

      Beantwoorden
  2. Marielouise
    Marielouise zegt:

    Dag Yildiz
    Fijn om jouw tips te mogen gebruiken. Deze wil ik je niet onthouden.
    Ik heb last met goed uitplassen.
    Ik heb je tip opgevolgd om hierbij rechtop te gaan zitten , te ontspannen, tijd te nemen…. Het gaat al wat beter nu. Er zullen vast meer mogelijkheden zijn. Ik hoop tijdens de 4 daagse weer wat nieuws van je te horen.
    Nogmaals hartelijk dank.
    Marielouise 🌸

    Beantwoorden
    • Yildiz van der zijden
      Yildiz van der zijden zegt:

      Fijn om te horen MarieLousie dat de tips je helpen!
      Tijdens de 4 daagse ga je inderdaad nog beter voelen hoe je je bekkenbodem kunt loslaten vanuit een rustige ademhaling.

      Beantwoorden
  3. Carla
    Carla zegt:

    Mijn doel deze week is om goed op mijn ademhaling te letten. Dat blijkt dus lastig omdat ik dat steeds op een verkeerde manier deed. Maar ….oefening baart kunst!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *