Verzakking of prolaps

Bij een verzakking (prolaps)  is letterlijk je bekkenbodem niet sterk genoeg om je buikholte te ondersteunen. Er zijn verschillende soorten verzakkingen.
De meest voorkomende verzakkingen zijn die van de blaas, de baarmoeder, of de endeldarm.

Het is belangrijk dat je er op tijd bij bent dan kun je je klachten goed onder controle krijgen.
Lichte verzakkingen zijn goed te behandelen. Is de verzakking echter te groot geworden dan is alleen oefeningen doen niet voldoende.

 

Veel voorkomende klachten bij een verzakking

Veel voorkomende klachten door een verzakking:

  • zwaar gevoel ‘van onder’
  • uitpuilend balletje uit de vagina
  • drukkend of zwaar gevoel in de onderbuik
  • lage rugklachten
  • problemen met niet goed uit kunnen plassen, incontinentie, aandrang
  • problemen met obstipatie, gevoel niet goed leeg te zijn na ontlasting, aandrang
  • windjes niet goed op kunnen houden, verlies van ontlasting

 

Een verzakking kan ontstaan door een (zware) bevalling, als er veel druk op de bekkenbodem heeft plaatsgevonden. Maar een verzakking kan ook ontstaan door een verkeerde perstechniek bij obstipatie of  veel hoesten. Een verzakking kan ook ontstaan na de overgang, door de veranderende hormoonhuishouding kan de bekkenbodem dan minder steun bieden.

Een (lichte) verzakking kan verholpen worden door het trainen van de bekkenbodemspieren, maar ook de spieren rondom het bekken moeten getraind worden, een juiste plas en ontlastingstechniek is belangrijk en luisteren naar je lichaam.

Het 7 stappenplan

Hoe verhelp je een verzakking?

Ik werk volgens het 7 stappenplan. Alle stappen zijn belangrijk om een verzakking te verhelpen. Ik heb ze hieronder voor je op een rijtje gezet.

  • 1

    Educatie

    Het is belangrijk dat je snapt waar je bekkenbodemspieren zitten, en dat je weet waarom het belangrijk is om je bekkenbodem in goede conditie te hebben/houden.
    Maar het is ook belangrijk dat je alles weet van een goede plas en ontlastingshouding. En een gezond plas en ontlastingsgedrag hebt

  • 2

    Bewustwording en balans

    Hoe span je je bekkenbodemspieren aan. Pas als je voelt waar je bekkenbodemspieren zitten kun je ze ook gaan trainen.
    Balans: het is belangrijk dat je niet meer doet dan je aankunt.

  • 3

    Coordinatie

    Op welke momenten moet je je bekkenbodemspieren aanspannen.
    Bijvoorbeeld als je moet hoesten.
    Bij een verzakking is het goed opvangen van buikdruk verhogende momenten essentieel.

  • 4

    Kracht

    Versterken van de bekkenbodemspieren.
    Je hebt twee type vezels in je bekkenbodem: snelle en langzame vezels. Daarom moet je ze beide trainen. Maar je begint met de langzame vezels dat zijn de zogenaamde duurkracht oefeningen: dus 3 series 10 x 3-10 sec. je bekkenbodemspieren aanspannen.
    Als je 3x 10x 8 sec kunt dan kun je de snelle vezels gaan trainen. Dat is bijvoorbeeld 10x snel intrekken of de liftoefening in 3 stapjes en dan bij stap 3 nog net even snel naar 6 en dan weer terug naar 3 -2-1.

  • 5

    Houding

    Zonder goede houding geen gezonde bekkenbodem.
    Dit is een heel belangrijk punt voor jou. Want een verzakking veroorzaakt vaak een gespannen bekken en dus een gespannen houding.
    Je moet dus leren hoe je ontspannen beweegt vanuit een goede houding met juiste ondersteuning vanuit de bekkenbodem.

  • 6

    Praktisch

    Wanneer span je je bekkenbodem aan als je bijvoorbeeld iets moet tillen, of in beweging komt.

  • 7

    Het hele bekkengebied versterken

    Niet alleen sterke bekkenbodemspieren zijn belangrijk maar ook sterke onder en schuine buikspieren, bilspieren en rugspieren. Ook die spieren moet je gaan trainen.
    Maar LET OP: eerst moet de bekkenbodem sterker worden! Daarna pas ga je werken aan de kracht van de spieren rondom het bekken. Op deze manier kan de bekkenbodem actief meedoen met de andere oefeningen en loop je niet het gevaar dat je buikspieren sterker zijn dan je bekkenbodem....want ook dat kan urineverlies tot gevolg hebben.

Drie belangrijke oorzaken van urineverlies.
Lees verder om er achter te komen waar jij aan moet werken.

Heb je nog vragen mail me dan gerust.  Klik hier om te mailen