Met een juiste bekkenbodemspanning kun je van je nekklachten afkomen

“Jaja…” Denk je nu misschien.

Maar toch is het waar.

Gespannen nek- en schouderspieren zorgen voor een gespannen bekkenbodemspier.
En een gespannen bekkenbodemspier zorgt weer voor gespannen nek- en schouderspieren.

Hoe kan dat?

De nek/schouderspieren en de bekkenbodemspieren hebben een direct effect op elkaar.
Zit er spanning in de ene spier dan zit er ook altijd spanning in de andere spier.

Probeer het volgende maar eens.
Ga ontspannen zitten.
Trek nu je schouders een beetje op.
En voel of er wat in je bekkenbodem gebeurt (en wat gebeurt er met je ademhaling?)
Voel je dat?
Hij spant vanzelf aan! (en je ademhaling is omhoog gegaan)

En laat nu je schouders maar weer los.
Voel je dat je bekkenbodemspieren ook weer mee ontspannen? (en je ademhaling weer zakt)

Dus als jij altijd (onbewust) je schouders een beetje aanspant omdat er stress is, ben je dus ook al die tijd je bekkenbodem aan het aanspannen.
Met als gevolg een te hoge spanning in de bekkenbodem.
En wellicht daardoor wel urineverlies… (want als er teveel spanning in de bekkenbodemspier is kan hij niet op tijd reageren waardoor je urine kunt verliezen)

Andersom kan het ook

Sommige vrouwen hebben juist in de bekkenbodemspier meer spanning.
Door bijvoorbeeld pijn,  vervelende ervaringen, een verzakking, altijd maar proberen de plas op te houden, of door fanatiek sporten zoals paardrijden.

Door die hoge spanning in de bekkenbodemspieren heb je ook meer spanning in je buik en daardoor komt de ademhaling weer wat hoger te zitten.
Door de hogere ademhaling en het directe effect naar de nek- schouderspieren krijg je dus meer spanning in je nek- schouderspieren.
Het gevolg daarvan kan nek- schouderpijn zijn.

Dus wat was er eerder?
Spande jij altijd al je schouders te veel aan en is daardoor de bekkenbodem te veel gaan aanspannen?
Of spande jij altijd je bekkenbodem te veel aan en zijn daardoor je schouders te gespannen geworden?

De kip of het ei, wat was er eerder..?

 

Maar nog veel belangrijker: wat ga je eraan doen?

Uiteraard gaan we in de online bekkentherapie werken aan een juiste bekkenbodemspanning en een juiste ontspannen houding.
Maar je kunt ook naar een oefentherapeut Cesar/Mensendieck bij je in de buurt gaan. Oefentherapeuten Cesar/ Mensendieck zijn houdingsspecialist. Wij kunnen je helpen bij het krijgen van een goede houding. Daarmee haal je de overbelasting in je lichaam weg en verdwijnen fysieke klachten.

 

 

 

Waar ga je op letten? Op de spanning in je bekkenbodem, of juist op de spanning in je nek- schouderspieren?

Laat het me weten in het commentaarveld hieronder. Ik ben benieuwd naar je reactie!

Hieronder staan van die mooie deelknoppen. Je kunt dan gemakkelijk dit blog delen met je vrienden op bijvoorbeeld facebook.

 

4 antwoorden
  1. Mirjam van Riel- van Gorp
    Mirjam van Riel- van Gorp zegt:

    Beste Yildiz,

    Wat een ontzettend leuke blogs schrijf jij! Heel praktisch en voor veel vrouwen herkenbaar en direct toepasbaar. Chapeau! Veel succes en tot over twee weken op de bij- en nascholing “functiestoornissen van de bekkenbodem”. Krijgen we weer nieuwe inzichten in het behandelingen van vrouwen met bekkenbodemklachten!
    Collegiale groeten,

    Mirjam van Riel- van Gorp.
    Bekkentherapeut in Udenhout, Berkel-Enschot en Oisterwijk.
    http://www.praktijkoefentherapiecesar.nl

    Beantwoorden
  2. Monique
    Monique zegt:

    Op mijn werk zit ik bijna de hele dag achter de computer. Als de personal assistant van 1 van directeuren heb ik een heel drukke baan. Afgelopen periode heb ik ter voorkomen van rug/schouder/nek klachten gewerkt met een sta bureau (proef om te kijken of het beviel). Duidelijk werden mijn klachen minder en het bureau is besteld. Zodra dit binnen is, zal ik afwisselend zitten en staand werken. Blijkt dus ook te helpen om mijn bekken bodem te ontspannen.

    Beantwoorden
    • Yildiz
      Yildiz zegt:

      Beste Monique, een sta/zit bureau kan idd goed helpen tegen nek/schouderklachten. En hoe minder spanning in de nek/schouder hoe minder spanning in de bekkenbodem. Let er tijdens het staan wel op dat je je billen en buik blijft ontspannen anders span je alsnog je bekkenbodem teveel aan….Succes!

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *