houdingDe bekkenbodem is de basis van je bekken en reageert altijd mee als je beweegt.

Heb je een actieve, rechte houding dan heeft de bekkenbodem een gezonde, actieve spanning.

Heb je een gespannen houding/lichaam dan is je bekkenbodem ook gespannen.
Dan kun je een te gespannen bekkenbodemspier ontwikkelen met urineverlies of pijn tot gevolg.

Heb je een slappe houding dan is je bekkenbodem ook slap.
Een slappe bekkenbodem is onvoldoende sterk en reageert te laat.
Het gevolg kan zijn dat je je urine niet goed meer op kunt houden. En vaak ontstaan er ook klachten van de lage rug of nek en schouders.

Hoe merk je dat je een gespannen houding hebt?

  • Is je ademhaling vaak hoog en in de borst?
  • Zijn je schouders vaak opgetrokken?
  • Heb je je buik vaak ingetrokken?
  • Zijn je billen vaak aangespannen?
  • Zijn je benen vaak gespannen?
  • Zijn je hielen vaak omhoog tijdens het zitten?
  • Zit je vaak op het puntje van je stoel?

Hoe merk je dat je een slappe houding hebt?

  • Zit je vaak onderuit gezakt op stoel of bank?
  • Staan je knieën op slot tijdens het staan?
  • Sta je met een holle rug en hangt de bovenrug naar achter?
  • Hangen je schouders naar voren en staat het hoofd ook wat naar voren?
  • Buk je vaak met een te gebogen rug?

Hoe moet het dan wel?

Dat ga ik je allemaal leren in de online bekkentherapie ‘In 7 stappen je bekkenbodem weer onder controle’. In deze online therapie oefenen we alle dagelijkse houdingen zoals zitten, staan en bukken.

Heb je geen idee of je houding goed is?

Kijk dan eens in de spiegel.
Of vraag het aan de mensen om je heen.
Een foto van jezelf bekijken werkt vaak heel goed.
Je ademhaling kun je voelen door een hand op je borst te leggen en een hand op je buik.
Waar voel je het bewegen als je ademhaalt?
Gaat je adem snel of rustig?
Kijk ook eens naar de mensen om je heen.
Hebben die een goede houding?

Kom je er niet uit, ga dan naar een Oefentherapeut Cesar/Mensendieck

Een van de redenen waarom een bekkenoefentherapeut (Cesar/Mensendieck) je zo goed kan helpen is dat een oefentherapeut altijd de houding als uitgangspunt heeft.
Er wordt dus altijd toegewerkt naar een zo optimaal mogelijke houding met een gezonde bekkenbodem.

Ik ben heel benieuwd in welke houding jij je herkent. Wat is het eerste waar jij op gaat letten vandaag en de komende week? Laat het me weten in een berichtje onder dit blog.

Hieronder staan van die mooie deelknoppen. Je kunt dan gemakkelijk dit blog delen met je vrienden op bijvoorbeeld facebook.

Succes! groet, Yildiz

2 antwoorden
    • Yildiz van der Zijden
      Yildiz van der Zijden zegt:

      Hallo Angelique,
      Bedankt voor je reactie.
      Probleem dat veel voorkomt…lekker sporten met de kinderen en dan gaat het mis…

      Verbeteren van je houding en het opbouwen van kracht in de bekkenbodem kan je zeker gaan helpen.
      Vriendelijke groet,
      Yildiz

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *