bekkenbodem in conditie

bekkenbodem in conditieBekkenbodem in conditie krijgen? Wordt 2018 jouw jaar?
18 Tips om je bekkenbodem in een TOPconditie te krijgen!

Het nieuwe jaar is weer begonnen; een mooi moment om te kijken wat je wilt bereiken het komende jaar.

Ook ik doe dat elk jaar. Op fysiek en sportief gebied ga ik door met de ingeslagen weg. Elke dag doe ik thuis oefeningen. Ik loop twee keer per week hard. En daarnaast wandel ik regelmatig een flink stuk.

Thuis geniet ik van mijn kinderen die zich mooi aan het ontwikkelen zijn. We gaan regelmatig op stap en naar musea. En met mijn man doe ik elke maand iets leuks zoals naar de film of uit eten gaan.

Jouwbekkentherapeut gaat zijn groei doorzetten, en wordt meer zichtbaar, onder andere op facebook. Hoe meer vrouwen jouwbekkentherapeut leren kennen, hoe meer vrouwen geholpen kunnen worden om hun bekkenbodemproblemen op te lossen.

Wat zijn jouw doelen en plannen? Wordt 2018 hét jaar om je bekkenbodemproblemen te verhelpen?

Ik wil je daar natuurlijk graag bij helpen. Daarom zet ik 18 tips voor je op een rijtje om jouw bekkenbodem in TOPconditie te krijgen.

18 Tips om je bekkenbodem in conditie te krijgen: 

  1. Begin! Ga aan de slag, stel jezelf een doel. Wat wil je weer kunnen?
  2. Leer je bekkenbodemspieren voelen. In de vierde gratis video maken we er een start mee, in de vervolgtraining gaan we ermee verder. Om je bekkenbodemspieren te kunnen trainen moet je ze eerst kunnen voelen!
  3. Verbeter je houding. Met een slappe houding heb je een slappe bekkenbodem, met een actieve houding heb je een actieve bekkenbodem! Uiteraard gaan we in de online training met je houding aan de slag.
  4. Krijg controle over je ademhaling. Je bekkenbodem en middenrif werken samen. Als je ontspannen ademt, is je bekkenbodem ook ontspannen (let op: dit betekent een gezonde basisspanning!).
  5. Beweeg! Door te bewegen stimuleer je de doorbloeding in je gehele lichaam, je wordt er fitter en sterker van.
  6. Zorg voor een gezond gewicht. Als je overgewicht hebt geeft dat gewicht ook meer druk op je bekkenbodem.
  7. Zorg voor een gezond plasgedrag. Voor de een is dit vaker plassen en voor de ander is dit juist proberen op te houden en minder vaak plassen. Uiteraard leer ik je daarover in mijn gratis video’s.
  8. Zorg voor een juiste ontlastingshouding. Zorg vooral dat je ontspant. Ontlasten is loslaten. 
  9. Neem voldoende tijd op het toilet. Dus niet persen, maar de technieken gebruiken die ik uitleg in de gratis video’s.
  10. Eet gezond. Eet voldoende groente en fruit. Laat suiker en vette happen staan. Dit zorgt voor een betere darmwerking en daarmee een gemakkelijkere stoelgang.
  11. Zoek hulp. Dat kan bij mij. Maar zijn je problemen groter dan waarmee ik je kan helpen, zoek dan hulp. Ga naar je huisarts!
  12. Zoek hulp. Vind je het lastig om over je problemen te praten, stuur me dan een mail. Dan kan ik met je meedenken waarmee je geholpen kunt worden. En door mij te mailen zet je ook je eerste stap naar hulp, waardoor de tweede stap alweer veel makkelijker te zetten is.
  13. Praat over je probleem met de vrouwen om je heen. Urineverlies en verzakkingsklachten zijn nog zo’n taboe, maar tegelijkertijd zijn er zo ontzettend veel vrouwen die er last van hebben. Door erover te praten help je mee om het taboe te doorbreken. Het kan je vriendin, zus, buurvrouw helpen om hulp te zoeken. Attendeer ze op jouwbekkentherapeut.nl
  14. Train je bekkenbodemspieren. Volg de online bekkentraining en krijg in zeven stappen je blaas weer onder controle.
  15. Ontspan je bekkenbodemspieren. Veel vrouwen moeten juist op hun ontspanning letten om een gezonde bekkenbodemspanning te krijgen.
  16. Zorg dat je ontspannen zit. Let op dat je benen en buik ontspannen zijn.
  17. Sta ontspannen. Let op dat je billen, benen en buik ontspannen zijn.
  18. Ik kan nog vele tips opnoemen maar de belangrijkste is tip 1. Begin! Werk aan je klachten.

Welke tip is voor jou de meest waardevolle? Waar ga jij mee beginnen? Of heb je nog andere tips?
En heb je ook een doel voor dit jaar? Deel het met me hieronder in het commentaarveld.
Door je doel te delen zet je een belofte, die nog krachtiger is als je hem deelt.

En nog een andere vraag. Over welke onderwerpen zou je willen lezen in mijn blogs?
Ik hoor het graag van je! 

Hieronder staan van die mooie deelknoppen. Je kunt dan gemakkelijk dit blog delen met je vrienden op bijvoorbeeld facebook.

Succes! groet, Yildiz

4 antwoorden
  1. angelique
    angelique zegt:

    hoi yildiz nog de beste wensen.

    Bij mij gaat het redelijk goed, heb periodes dat het wel allemaal lukt en op dit moment even wat minder. Maar heb veel aan je videos gehad, soms lukt het niet om zonder kracht zetten te plassen. Maar dat is vooral als ik iets ga doen wat heel lang kan duren, en ik niet naar het toilet kan. Dan wil ik zeker weten dat ik niet hoef. Ook beweeg ik veel, heb al heen en terug gelopen naar het werk en naar de winkel loop ik ook meestal en soms een paar uurtjes met mijn vader in a,dam ben ook bijna niet aangekomen. liefs angelique

    Beantwoorden
    • Yildiz
      Yildiz zegt:

      Hallo Angelique,
      Fijn dat het al redelijk goed gaat en dat je veel aan de video’s hebt.
      Blijf wel op het plassen letten. Als je duwt dan duw je de plasbuis dicht waardoor er juist urine achter blijft.
      Als je dus langere tijd weg moet probeer dan goed uit te plassen en na het plassen het bekken te kantelen van voor naar achter. Span ook de bekkenbodem een paar keer aan en weer ontspannen dan komt vaak ook nog de laatste druppels eruit.
      Succes, groet Yildiz

      Beantwoorden
  2. Meta
    Meta zegt:

    Al jaren ben ik bezig mijn darm werking te verbeteren d.m.v.goede voeding. Daar wordt je altijd beter van, maar toch blijft het een hardnekkig probleem. Ook probeer ik te werken aan een betere lichaams houding. De tips en oefeningen van de fysiotherapeut werken wel, maar tegelijk blijven sommige dingen hardnekkig omdat het in mijn automatische systeem zit. Ik merk dat elke dag oefeningen doen niet lukt en ik kom er achter dat dat niet erg is. Zo zat ik afgelopen kers vakantie wat in een dip. Ik had te veel dingen aan mijn hoofd gehad, ik moest dingen verwerken, moest weer leren voor mezelf op te komen, me beter te uiten en ook lichamelijk was ik moe.
    Maar de vakantie heeft mij goed gedaan. Bovenstaande dingen beter aan gepakt. En ik merk dat oefeningen doen etc nu weer goed lukt. In een dip zitten mag best een tijdje, het is niet leuk, maar als ik merk dat ik daarmee werk aan dingen op mentaal gebied, dan is dat hartstikke goed. Dus mijn advies : neem eerst rust en ga dan verder met het trainen van je spieren.

    Beantwoorden
    • Yildiz
      Yildiz zegt:

      Hallo Meta, bedankt voor je reactie.
      Heel goed wat je schrijft. Goed voor jezelf zorgen is het allerbelangrijkste en daar hoort rust ook bij.
      En inderdaad niet te streng zijn voor jezelf. Lukt oefenen een keertje niet dan is dat heus niet erg.
      Morgen weer een nieuwe dag! Fijn dat je nu weer beter in je vel zit en weer aan nieuwe dingen toe bent.
      Blijf goed voor jezelf zorgen.
      warme groet, Yildiz

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *