plashouding

plashoudingEr zijn vele manieren om op het toilet te zitten:

  • naar voren hangend,
  • met een ronde rug naar achter leunend,
  • hangend boven het toilet,
  • met de hielen omhoog, steunend op de tenen,
  • met gespannen benen,
  • met een gespannen buik.

En volgens de afbeelding hiernaast hurken mensen zelfs op de rand van de wc :-)plashouding

Vaak wordt het toilet gebruikt om te tandenpoetsen of met de telefoon te whatsappen of spelletjes te spelen…

Een juiste plashouding is echter belangrijk om goed uit te plassen. Als je goed uitplast leeg je je blaas grondig en krijg je minder snel aandrang om weer te plassen. Als je goed uitplast heb je bovendien minder kans op blaasontstekingen.

De drie belangrijke onderdelen van een goede plashouding:

  1. Houding
  2. Ontspanning
  3. Stand van de benen

 

?rel=0

 

Houding

Om goed uit te plassen is het belangrijk dat je rechtop zit (de rug mag iets hol zijn). De uitgang van de plasbuis is dan recht naar beneden. Als je rechtop zit kun je dus het beste je blaas legen.

Ontspanning

Plassen doe je door je bekkenbodemspieren te ontspannen. Als je gespannen zit laat je je bekkenbodemspieren onvoldoende los en plas je niet goed uit.
Ga goed op het toilet zitten en laat bewust je buik en bekkenbodemspieren los. Probeer naar je buik te ademen en laat je bekkenbodemspieren los om te gaan plassen.

Als je allerlei andere dingen doet tijdens het plassen, zoals tandenpoetsen of met je telefoon bezig zijn, ben je met je aandacht ergens anders en ontspan je onvoldoende.

Stand van de benen

Bij een goede plashouding zijn de benen ontspannen. Bij gespannen benen span je namelijk onbewust ook de bekkenbodemspieren aan. Zorg dus dat je voeten plat op de grond staan, want dan is het het gemakkelijkst om je benen te ontspannen.
De hoogte van het toilet is ook belangrijk. Als het toilet te hoog is, krijg je je voeten niet plat op de grond. Je gaat je hielen omhoog doen en daardoor krijg je spanning in je benen en je bekkenbodem. Zet zo nodig iets onder je voeten (een klein krukje bijvoorbeeld) zodat je je voeten plat kunt neerzetten, en je je benen en bekkenbodemspieren kunt ontspannen.

Van een verhoogd toilet kom je makkelijke áf, maar voor een goede plashouding is het minder gunstig. Dus: heb je een verhoogd toilet, zorg dan voor een kleine verhoging onder je voeten zodat je die plat op de vloer kunt neerzetten.

 

Wil je meer lezen over een gezond plasgedrag?
Dat kan in dit e-book.

  • Tips om goed uit te plassen
  • Tips voor een gezond drink en plasgedrag
  • Tips om na het plassen geen druppels urine te verliezen
  • Tips bij heftige aandrang
  • Wat je vooral niet moet doen…

Klik hier voor meer informatie.

 

 

 

 

 

2 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *