verschil in de bekkenbodem

Een verschil tussen links en rechts in de bekkenbodem, kan dat ook nog?

Ik heb toch maar één bekkenbodem?!

Ja, maar die bekkenbodem heeft een linker- en een rechterkant. Net zoals de rest van je lichaam een linker- en een rechterkant heeft.

En soms kan er een verschil in kracht zitten tussen links en rechts.

Dit verschil kan bijvoorbeeld komen doordat je aan één kant van je lichaam sterker bent.
Of door de bevalling.
Als je naar één kant bent ingescheurd of een knip hebt gehad (in Nederland wordt de knip altijd naar links gezet).

Het is goed om het verschil te voelen, zodat – als er een verschil is – je ook de zwakke kant kunt oefenen.

Er kan een verschil in kracht zijn.
Maar het kan ook zijn dat je één kant minder goed kunt voelen, waardoor je het minder goed kunt aanspannen en het in kracht is achtergebleven.

Met de volgende oefeningen kun je het verschil tussen links en rechts voelen.
Deze oefeningen vind je terug in het e-book met de 25 bekkenbodemoefeningen.

Drie oefeningen om te voelen of je de linker- en rechterkant van je bekkenbodem even goed kunt aanspannen.

Oefening 1

Kom rechtop zitten, de benen zijn ontspannen.
Verplaats nu je gewicht zodat je op je rechterbil komt te zitten.
Span nu je bekkenbodemspieren aan.
Verplaats nu je gewicht naar links, zodat je op je linkerbil komt te zitten.
Span nu je bekkenbodemspieren aan.
Voel je verschil tussen links en rechts?

Oefening 2

Kom op je rug liggen. Laat je benen rustig naar buiten, uit elkaar, zakken.
Je ligt nu in de spreidhouding.
Ontspan je buik, billen en benen.
Probeer nu rustig om je bekkenbodemspieren in te trekken.

Leg je handen aan de binnenkant van je benen, tegen je bekkenbodem aan.
Je kunt dan net even beter voelen of je je bekkenbodemspieren aanspant.
En nog belangrijker of je zowel links als rechts aanspant.

Oefening 3

Kom op je rug liggen.
Leg je voeten op een verhoging. Dit kan bijvoorbeeld een bal zijn.
Laat nu je knieën uit elkaar naar buiten zakken.
Ontspan je buik, billen en benen.
Trek rustig je bekkenbodemspieren in.

Leg je handen aan de binnenkant van je benen, tegen je bekkenbodem aan.
Je kunt nu net even beter voelen of je je bekkenbodemspieren aanspant.
En nog belangrijker, of je zowel links als rechts aanspant.

En, lukken de oefeningen?
Span je zowel links als rechts goed aan?
Ik hoor het graag van je!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *