Heftige aandrang om te plassen als je GAAT opstaan

Heftige aandrang om te plassen als je GAAT opstaan uit een stoel.

Maartje had een spannende film gekeken.
Lekker glas cola en een bakje chips erbij.
Toen ze na de film opstond voelde ze ineens een enorme drang om te moeten plassen.

“Verdorie!” Dacht ze.

Snel liep ze de gang in richting het toilet.
Ze kneep haar benen tegen elkaar en trok haar bekkenbodem- en buikspieren flink aan.

Aangekomen bij de deur van het toilet ging het toch ineens helemaal mis.

“Ohnee.. sta ik hier in de gang vlakbij het toilet, maar ligt alles al op de grond. “

Verdrietig liep Maartje de trap op naar boven om verschoning aan te trekken.

 

Een hele vervelende ervaring.
En helaas hebben veel vrouwen last van heftige aandrang bij het opstaan.

In dit blog zal ik je uitleggen hoe je deze heftige aandrang zoveel mogelijk kunt voorkomen.

Drie oorzaken waardoor heftige aandrang kan ontstaan

In het verhaal van Maartje waren er een aantal zaken die waarschijnlijk mee hebben geholpen dat het mis ging.

Dranken die de blaas prikkelen

Zo is het goed om te weten dat koolzuurhoudende dranken (maar ook koffie, zwarte thee en alcohol) de blaas prikkelen. Daardoor krijg je sneller en vaak ook wat heftiger aandrang om te moeten plassen.

Snel opstaan

Als je zit voel je vaak niet dat de blaas voller is geworden.
Als je dan opstaat uit de bank of van een stoel, dan komt er meer rek op de blaas, en voel je ineens wèl dat de blaas vol is.

Als je dit weet van jezelf kun je er rekening mee houden.
De volgende tussenstapjes helpen je om de aandrang beter onder controle te houden.

  1. Kom op de rand van de stoel/bank zitten. Kantel je bekken naar voren en naar achter (maak je rug hol en bol). Op die manier activeer je je spieren inclusief de bekkenbodem waardoor er een betere spanning ontstaat . Als je dan opstaat kunnen je bekkenbodemspieren beter de controle over de blaas behouden.
  2. Kom eerst even rustig staan, in plaats van gelijk weg te lopen.
    Wiebel even rustig van links naar rechts. Zo help je jezelf om de juiste spierspanning op te bouwen.
  3. Loop rustig naar het toilet. Als je gehaast loopt, schiet je nog wel eens in oude patronen. Dan kan het zijn dat je juist gaat duwen vanuit je buik of vanuit de verkeerde spieren probeert om je urine op te houden. Doe je het verkeerde, dan gaat het mis.
  4. Blijf positief denken. “ik kan het ophouden en ga pas plassen als ik op het toilet zit”

Verkeerde spieren aanspannen

Als je geen goede controle over de bekkenbodemspieren hebt, heb je meestal de neiging om bij flinke aandrang alle spieren (buik, billen, benen, bekkenbodem) hard aan te spannen.
Daardoor zorg je er eigenlijk voor dat de bekkenbodem zijn werk niet meer kan doen.

Zorg dus dat je een goede controle over je bekkenbodemspieren krijgt, zodat je ze goed kunt aanspannen als de situatie daar om vraagt

Hardnekkige heftige aandrang om te plassen, die ook met bovenstaande adviezen niet onder controle te krijgen is.

In de meeste gevallen zijn bovenstaande adviezen en het goed onder controle krijgen van de bekkenbodemspieren voldoende om de aandrang onder controle te krijgen als je opstaat uit een stoel.

Maar soms kan er functioneel nog iets aan de hand zijn met de stand van het heiligbeen of de doorbloeding van de organen. Dit kan er ook voor zorgen dat er meer en heftiger aandrang ontstaat als je opstaat.

In het interview dat ik had met Dennis Martijn, osteopaat, legt hij hier meer over uit.

 

 

Circulatie en mobiliteit

Dennis legt dus uit dat hij de doorbloeding (circulatie) en mobiliteit beïnvloed.
Dat laat ik je dus ook doen met mijn bovenstaande adviezen. Door het bekken te kantelen, en als je staat even heen en weer te wiebelen, stimuleer je de doorbloeding en mobiliteit.

Maar soms zijn er dus redenen dat die mobiliteit en/of doorbloeding niet in orde zijn.
In dat geval kan osteopathie een goede aanvulling zijn om de doorbloeding en mobiliteit van het heiligbeen en de organen in het bekken te verbeteren.

Herken jij je in Maartje?
Dan help ik je graag om je bekkenbodempieren en de aandrang weer onder controle te krijgen.
Meld je dan aan voor de online bekkentherapie.

Ervaar jij juist heftige aandrang om te plassen en heb je juist urineverlies in de ochtend als je uit bed komt? Lees dan dit blog.

Hieronder staan van die mooie deelknoppen. Je kunt dan gemakkelijk dit blog delen met je vrienden op bijvoorbeeld facebook.

groet, Yildiz

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *