minder plassen
minder plassen

minder plassen

Meer drinken en toch minder plassen?

Als je vaak moet plassen lijkt het een logische reactie om minder te gaan drinken.

Helaas gebeurt er dan juist wat je NIET wilt.

Herken je deze gedachten?: “Ik ga morgen een dagje naar de stad (of bioscoop, museum, vrienden etc) en dan wil ik niet de hele tijd opzoek moeten naar het toilet… Ik drink maar zo min mogelijk vandaag en morgen. Want stel je voor dat ik moet plassen, en ik kan het niet ophouden. Ojee wat moet ik dan…”

Je bent niet de enige die zo denkt.
Alleen, als je consequent te weinig drinkt is dat niet goed voor je lichaam.

Weinig drinken zorgt voor meer aandrang om te plassen.

Als je veel te weinig drinkt dan gebeurt er het omgekeerde van wat je wilt.

Als je te weinig drinkt gaat je blaas namelijk stofjes aanmaken (ureum) waardoor de blaaswand geprikkeld wordt en je juist vaker moet plassen…!
En dat is nou net wat je niet wil!

Als je dus consequent te weinig drinkt en je verandert dat door meer te gaan drinken zul je in eerste instantie merken dat…. Er niets gebeurt!
Je blaas gaat zich namelijk beter vullen en je gaat niet vaker plassen maar je gaat  een grotere plas  plassen!

En dat wil je wel!
Je wilt een grote plas met een goede straal die de bacteriën uit je urinebuis wegspoelt.

Goed drinken dus, ook met die lange autoreis of in het vliegtuig, gewoon goed drinken.

5 TIPS voor een gezond drink en plasgedrag

  1. 1,5 – 2 liter. Er zijn verschillende meningen over hoeveel je nou per dag moet drinken (naast je voedsel inname). Het voedingscentrum adviseert 1,5 liter vocht per dag.  Anderen adviseren 1,5-2 liter vocht per dag.
  2. Bouw rustig op. Als je in een keer  van heel weinig drinken naar heel veel drinken gaat dan kan het lichaam het vocht niet efficiënt tot zich nemen. Het lichaam zal het dan uitstoten omdat het niet weet waar het voor is (heel veel plassen). Bouw het ‘meer gaan drinken’ dus rustig op zodat je inderdaad veel grotere plassen gaat krijgen in plaats van heel vaak plassen.
  3. Bij warmte of activiteit heb je meer vocht nodig. Je vocht inname is ook afhankelijk van je activiteiten en de warmte/hitte.  Op een warme dag zweet je meer en dat vocht moet aangevuld worden. En dat geldt ook voor je fysieke activiteiten. Dus hoe actiever je bent en hoe warmer het is neem dan meer vocht tot je.
  4. Verdeel het ‘meer drinken’. Zorg dat je het ‘meer drinken’ verdeelt over de dag. Als je in 1x veel water drinkt dan kan het lichaam dat niet verwerken en moet je wel veel plassen. Dus over de dag heen meer gaan drinken.
  5. Drink voordat je dorst krijgt… Je lichaam geeft pas aan als het dorst heeft als er al een tekort is. Aan de kleur van de urine kun je zien of je voldoende hebt gedronken. Donkere urine betekent dat je te weinig vocht tot je hebt genomen.

Heb je moeite om je plas op te houden?
In de online bekkenbodemtherapie komt alles aanbod om weer een gezond plasgedrag te krijgen en gewoon weer op tijd het toilet te halen.

Heb je nog meer tips of aanvullingen? Laat het me weten in het reactie veld hieronder.

 

2 antwoorden
  1. Joke
    Joke zegt:

    Wat fijn dat je mij dit toe stuurt ,Een reminder!
    Het klopt dat ik weinig drink als ik activiteiten wil ondernemen .
    Precies hoe je het omschrijft, bang dat er geen toilet in de buurt is .
    Fijn dat ik het nu beter begrijp .
    Dank je wel Yildiz

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *